onsdag, januari 21, 2009

Godmorgon!

Vad gäller att länka till Alvan i går så hamnar jag uppenbarligen där då jag klickar på rubriken. Så jag tror jag måste göra några inställningar för att det ska bli bra. Alvans blogg är den som heter Frostnätter.

idag har jag lagt till en ny länk och det är Makete jag kan vara lite allergisk mot reklam men denna länk har jag verkligen fastnat för. Jag som är intresserad av just kommunikation och språket utan att någon för den skull ska kunna förmedla sig "korrekt och rätt" (för det finns inte i min värld). För jag anser att vill man så kan vi alla prata. Då tänker jag på den tiden då jag pryade när jag gick i åk.8 och man inte hade något språk till en person blind döv med downs syndrom mer än att tvinga honom till det, det som personalen ville samt att han var en svår person att ha på sin avdelning på grunda av det.

Som tur är så har jag en helt annan bild av hur man går tillväga med kommunikation och språket idag med hjälp av bilder, sång, rörelser och en massa massa mer. Och vilka fantastiska mycket gladare människor det är de som idag har ett språk och även betydligt fler möjligheter till att känna betydelse. Det får finnas känslor, tankar som sedan även får ett eget ord. Jag tänker även på de människor som jag mött inom psykiatrin hur jobbigt en del kan ha att uttrycka sig i ord på ett "vanligt" sätt men att med hjälp av deras egna fantastiska kreativitet så kan man be de skriva sig en rap-låt för att få fram deras känslor som de sedan kan ha som anteckingar vi läkarsamtalet. Sen så behöver man självklar inte berätta för alla hur man kommit fram till känslorna och orden för visst i helsicke är det vanligt än idag på 2009 att det udda och kreativa fortfarande ha en udda stämpel, man ska göra som man alltid har gjort, och tyvärr mer kränkts än utvecklas.

Att förstå en annan handlar om att verkligen lyssna utan att dömma, sen ha tålamod och vänta.

Så, jag kommer att titta på Makete-länken och jag kommer med all sannolikhet kunna snappa upp flera saker att använda mig av själv i kommunikation med de jag kommer att möta och att ha med att göra.

Nu blir det att ta tag i denna dag, hänga tvätt, rasta Penny, städa, kolla och fixa till skolarbete. Ha en fin dag. Och tänk på att en varm kram, ett leende, ett telefonsamtal är åxå ett sätt att prata och bry sig.

UTAN ATT FRÅGA sjung för kung och fosterland, ähh inte för kungen...

Inga kommentarer: