torsdag, januari 15, 2009

Godnatt!



Ser ni, här är min Penny bara en liten liten hundvalp och världens goaste. I år, den 5 april blir hon 5 år. Hunden som hon leker med finns inte längre kvar, även om det är år och dar sedan hon lekte med en Berner Sennen så blir hon fortfarande lika glad då hon ser en sån.



Här är hon lite större, i en skogsjö en bra bit bortanför Åmot. När jag hade bil åkte vi ofta ut och letade fina sjöar för att bada i.

Idag bestämde jag mig för att inte gå på begravningen i morgon, jag hoppar över det. Jag pratade i telefonen en stund idag med en som betyder så himla mycket för mig, alldeles innan jag drog till praktiken, synd att jag inte hade längre tid på mig. Jag ville inte sluta.


Nu på kvällen har det kommit snö, en hel del och det blåser ganska mycket. Jag har just busat loss med Penny i snön och jag älskar verkligen när hon hoppar jämnfota, hon ser verkligen knasig ut, men väldigt glad och lycklig, går inte att motstå att skratta åt henne.



Ofta, och många gånger när jag berättar vad jag pluggar till så tror många att det handlar om psykologi, men det är det inte. När jag förklarar det så blir många förvånade och förstår inte vad jag försöker säga eller berätta. Inget fel idet. Men jag läser inte till varken psykolog eller psykiatiker, utan jag har pluggat:
Efter en kvalificerade yrkesexamen kan skötaren arbeta inom sluten- och öppenvårdspsykiatrin, rättspsykiatrin, missbruksvård inom kommun, landsting eller privata behandlingshem."

Jag har planer på att plugga vidare till sjuksyrra men ändå absolut vara kvar inom psykiatrin, just idag, just nu tvekar jag på att plugga 3 år till och ha en ingångslön 21.900+studieskulder. Syrrorna har ju skitlön...så är det. Men för min egen skull för att få lära mig mer och ha samma möjligheter som en syrra har så vill jag verkligen läsa till det. Framtiden får utvisa. Men jag är anmäld på de ämnen jag saknar till att komma in på syrraprogrammet.



"Skillnad mellan psykiater och psykolog
Ofta sammanblandas yrkena psykiater och psykolog. Psykolog är även detta ett akademikeryrke som innebär en grundlig utbildning inom människans "normala" sätt att fungera, men psykologen är inte grundutbildad som läkare.
Liksom psykologen använder psykiatern sitt intellekt och goda omdöme för att förstå mänskligt beteende och för att avgöra när psykisk sjukdom föreligger.

Psykiatern utreder och ställer diagnos, ofta som en del av ett multiprofessionellt team, där psykiatern som läkare har en ledarställning och det yttersta ansvaret för att behandlingen bedrivs enligt vetenskap och beprövad erfarenhet.

Psykiatern är expert på psykofarmakologisk behandling och kan även differentialdiagnosticera mellan psykiska och kroppsliga sjukdomar.
Psykiatern har en unik befogenhet att via en särskild procedur tvångsomhänderta och behandla vårdbehövande individer som lider av allvarlig psykisk störning och inte själva accepterar vård. Denna vårdprocess kan man läsa mer om under LPT, Lagen om Psykiatrisk Tvångsvård och LRV, Lagen om Rättspsykiatrisk Vård."
Källa: http://www.nll.se/testphd.aspx?id=62792


Det som är väldigt roligt med denna utbildning är att den är uppbyggd så att jag har en bra inblick i olika diagnoser samt att vi har övat en hel del på att slå i just DSM IV som man använder som underlag för att ställa diagnoser. Jag är så förbaskat glad för dessa två år, jag är så förbaskat glad att jag vågade ta steget, jag är så förbaska glad för att stöd och support jag har fått under tiden.


Vissa påstod att jag skulle börja diagnostisera alla, men det hade jag redan gjort, vilket naturligtvis gav mig myror i skallen eftersom jag ansåg att dom/det var avvikande på ett sätt jag aldrig fattade, men det tyckte inte dom men/och nu vet och fattar jag varför och det räcker för mig.


Nog om detta.

Nu blir det bingen, i morgon ingen aning.

Kram till Dig Chatrine för din fina kommentar, jag längtar tills vi syns. Kram på Dig!

Inga kommentarer: